Zajęcia dodatkowe
PLANETA ROBOTÓW
W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole odbywały się dodatkowe zajęcia kółka przedmiotowego „Planeta Robotów”. Zajęcia te organizowane były w ramach projektu „Eksperymenty i programowanie bez tajemnic – program rozwoju kompetencji kluczowych w Gminie i Mieście Nisko”.
Grupa liczyła 14 uczniów z klas piątych, szóstych i siódmych. Byli to pasjonaci chętni do zwiększania i rozwijania swojej wiedzy. Uczniowie chcący poszerzyć swoje zainteresowania logicznego, kreatywnego, samodzielnego i nieschematycznego myślenia. Pragnący rozwijać swoją pasję i zdolności wizualno – przestrzenne.
Celem zajęć „Planeta Robotów” było:
-
poznanie zasad programowania,
-
zapoznanie z pracą czujników: koloru, dotyku, ultradźwięków, światła,
-
przyswajanie podstawowych pojęć w zakresie robotyki, informatyki, elektroniki oraz fizyki i matematyki,
-
zapoznanie z pracą silników i kostki,
-
zapoznanie z podstawami konstrukcji maszyn,
-
nauka i doskonalenie czytania instrukcji,
-
umiejętność korzystania z programu Lego Mindstorms UV 3,
-
nauka i doskonalenie umiejętności stosowania algorytmów,
-
rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
-
doskonalenie umiejętności przyswajania wiedzy przez połączenie nauki z zabawą,
-
kształtowanie nawyku poszanowania powierzonej cudzej własności oraz utrzymanie ładu i porządku,
-
rozwijanie umiejętności pracy w zespole,
-
rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
Zajęcia odbywały się w sali lekcyjnej ze stałym dostępem do Internetu oraz wyposażonym w sprzęt multimedialny: tablica interaktywna, laptopy zakupione z projektu „Eksperymenty i programowanie bez tajemnic – program rozwoju kompetencji kluczowych w Gminie i Mieście Nisko”. Na zajęciach wykorzystywano także zestaw klocków MINDSTORMS UV 3 przeznaczony dla dzieci w wieku 10 – 14 lat. W jego skład wchodzą: Inteligentna Kostka EU 3 – mały komputer używany do sterowania silników robota i zbierania danych z połączonych czujników (odległości, światła, koloru, dotyku) oraz żyroskopu.
Na początku uczniowie budowali roboty z gotowych instrukcji (na wzór instrukcji Lego), pokazujących krok po kroku jakie klocki należy wziąć i jak je ze sobą połączyć. W kolejnych etapach nauki otrzymali pomoce za pomocą programów zapisanych na dysku w laptopach (zdjęcia i wskazówki konstrukcyjne). Po zbudowaniu robotów, uczniowie programowali je w specjalnie przygotowanym programie (zgodnie z wcześniej założoną funkcjonalnością).